Substance Designer 2019.1は、Substance Engineの新しいアップデートを提供して、その機能をさらに拡張し、新しいフィルターを追加します。
主な機能
新しい Value Processorノード
Substance Engineは現在バージョン7であり、合成グラフ内に「Value」という新しい概念をもたらします。 値はテクスチャではなく数値であるため、関数グラフおよび合成グラフを介してノード間で共有できるさまざまな計算を実行するために使用できます。 Value Processorノードは、入力イメージを読み取り、単一の出力値を計算できます。
Value Processorノードを単独ではなく、いくつかの変更と追加が行われたグラフ間で情報を通過できるようにするために:
- Output ノードはードには値を直接入力できますが、画像である必要はありません。
- 「Input Value」という名前の新しい「Inputノード」が追加され、グラフが値を照会できるようになりました。
- ノードには、「Input Values」という名前のパラメーターの下に新しいカテゴリがあり、ノード自体の入力値を作成するために使用できます。
入力値は、「Get」ノードを介して関数グラフ内で参照できます。
すべての主要なSubstance Engineの変更と同様に、互換モードは以前のバージョン(デフォルトでは新しいバージョン6)に設定されます。 これは、互換性のないノードがグラフに黄色いボーダー持つことを意味します。 黄色のボーダーを無効/非表示にするには、メイン設定のエンジンバージョンを最新バージョンに変更します(プロジェクト設定を使用)。
ベイク機能のOptixサポート
Substance Designerの最後アップデートでは、互換性のあるRTX互換ハードウェアでGPUレイトレーシングを実行できるDXRが導入されました。 Linuxでも他のNvidiaのGPUでレイトレースできる「Optix」のサポートを追加しました。 Optixを使用する場合、通常のCPUレイトレーシングよりも少なくとも5倍速いベーキングが期待できます。
この変更の影響を受けるベイク機能のリストは次のとおりです。
- Ambient Occlusion From Mesh
- Bent Normals From Mesh
- Thickness From Mesh
2つのバックエンドのいずれかを無効にする場合は、メインの設定([編集]> [設定])およびBakersの設定に移動します。
この機能にアクセスするには、必ず「次のドライバーに更新してください」:
- Nvidia 10XXおよび20XX GPU:ドライバー430.39(DXRとOptixの両方と互換性があります)
- Nvidia 9XXおよびそれ以前:ドライバー419.67または430.39(ドライバー425.31にはOptixの問題があります)
DXRは「GeForce」GTX 10xx GPU(最新のドライバーを搭載)でも利用できます。 DXRを使用するには、Windowsを最新の状態に保つ必要があります。詳細については、「こちらのページ」を参照してください。
OBJメッシュの読み込み時間の改善
このリリースでは、「obj」ファイルリーダーを改良して、3D Meshの読み込み時間を短縮しました。 特にUVと法線が定義されていないメッシュの場合、読み込み時間は最大3倍高速になりました。
このパフォーマンスの改善は、ベイク機能と3Dビューの両方に影響します。
Pythonプラグインシステムの改善
この更新により、スクリプトシステムに多くの新機能が追加されました。
- Qtサポート : アプリケーションの他の部分と同じスタイルに従うカスタムUIを構築できます。 カスタムUIは、この新しいシステムとはるかに簡単に統合することもできます。 (Tkinterは非推奨になりました。)
- Callback functions :コールバック関数を登録できるようになりました。 現時点では、UI要素の作成だけでなく、ファイルのオープンと保存のみが含まれます。 将来、さらなるコールバックが追加されます。
- Threading : プラグインは、スレッドを作成してバックグラウンド処理を実行したり、OSイベント(ネットワーク接続など)を待機したりできるようになりました。
詳細については、Substance Designer内の[ヘルプ]> [Python APIドキュメント]メニューエントリからアクセスできるAPIの変更ログをご覧ください。
新しいコンテンツ
また、いくつかの新しいノードがデフォルトライブラリで利用可能になりました。そのうちのいくつかは、新しいValue processorノードで動作するようになりました。
- Flood Fill To Index
Flood Fillノードからのシェイプに一意のインデックスを割り当てます。
以下の例では、Pixel Processorノードは値の入力をシェイプに一致させ、結果としてマスクを出力します。
- Non Uniform Directional Warp
強度と角度が画像入力からサンプリングされる指向性ワープを適用します。
- Multi Directional Warp
入力画像をさまざまな方向に複数回ワープします。 - Height Extrude
指定されたHeightの正投影3Dレンダリングを生成します。 カメラビューは、位置ギズモで制御できます。
- Min / Max Value
入力画像から最小および最大ピクセル値を返します。
このリリースでは、CentOS 6.xはサポートされなくなりました。 Substance Designerの最新バージョンを使用するには、CentOS 7.xにアップグレードしてください。
リリースノート
2019.1.3
(Released August 19, 2019)
Fixed :
- [Bakers] Crash in DXR when aspect ratios of bake output and skew map are mismatched
- [Bakers] 'Ambient Occlusion From Mesh' baker outputs wrong results with Optix or DXR when using a Normal map
- [Bakers] 'Curvature' baker outputs wrong results when using 'Per Vertex' setting
- [Bakers] Error messages state the backend which failed instead of the cause of the error
- [Bakers] Crash when processing a detail map baker without a high poly mesh
- [Bakers] Skew map does not appear to affect all the output with DXR enabled
- [Content] mg_leaks: typo in parameters name
- [Content] "Shape" returns a cooking warning
- [Content] Polygon 1 and 2 don't support random functions
- [Content] Polygon 1 and 2 can have less than 3 sides
- [Content] Normal to Height HQ does not work correctly in non square
- [Parameters] Integer input parameters: the drop down list does not show the values
2019.1.2
(Released July 02, 2019)
Fixed :
- [3D View] 3D View export with depth of field enabled looks incorrect
- [3D View] Alpha channel of PSD images is wrong when using save render
- [3D View] PNG and PSD are broken when using save render option with Iray
- [3D view] dds format doesn't work when saving render
- [Graph] Nodes get offset when combining right and left click drag in specific ways
- [Graph] Modifying a Function instances no longer updates the node result
- [Graph] Crash when displaying the Space Bar menu
- [Content] Shape Extrude: quality issue when shape has no rotation
- [Content] Shape Drop Shadow (and Grayscale) does not produce shadow without H and V tiling
- [Content] Material Crop normal issue
- [Bakers] JSON bakers presets are not loaded correctly
- [Bakers] Crash when baking heavy meshes using Optix or DXR (now it may fail because of insufficient Vram but it won't crash)
- [Bitmap Editor] Bitmap painting tools offset strokes and redraws in the stroke bounding box
- [Bitmap Editor] Bitmap painting tools broken in OSX
- [UI] Some button's menu are barely reachable
- [UI] Crash while drag and dropping a baker instance
- [SVG] Embedded SVG edit tools are unreliable
- [Parameters] Crash when applying a preset with boolean parameters in a SBSAR instance
- [Network] Crash sometimes when an error occurred in an SSL encrypted connection
2019.1.1
(Released May 28, 2019)
Added :
- [PythonIntegration] Save and restore plugin manager state
- [Preferencies][Dependencies] Add an option to determine how dependencies file path are stored
- [Content] Flood Fill Mapper: Add a "Fit Shape BBox" option
Fixed :
- [Content] Flood Fill Mapper: "Rotation Auto Scale" does the opposite effect
- [Content] "luminance_offset_map" input is not used by "Flood Fill Mapper Color"
- [Content] 'Flood Fill Mapper Grayscale' node generates stepping artifacts
- [Content] Cannot publish Height Extrude
- [Parameters] Embedded presets in sbsar are not loaded in Designer
- [Bakers] Baker name is not correctly displayed in the baker list
- [3D View] "View outputs in 3d View" does not work for values
- [Cooker] Crash when correcting a wrong parameter type
- [API] SDResource.setInputPropertyFromId function don't work on SDSBSCompGraph input parameters
- [Updater] some sbs can't be updated in 2019
- [Explorer] Crash when importing a specific .obj file
- [PythonIntegration] Backslashes not properly escaped on windows when initializing PYTHONPATH
- [UI] value issue with some sliders in bakers
- [Linux] Designer cannot be run on CentOS < 7.6
2019.1
(Released May 09, 2019)
Added :
- [API] Add 'updatePackages' parameter to the SDPackageMGR.loadUserPackage() method to control if the updaters should be applied or not on load
- [API] Add the ability to disconnect a SDConnection
- [API] Add class SDSBSARExporter to publish a SDPackage
- [API] Add SDHistoryUtils class to manage undoable commands
- [API] Add grayscale input node definition in Substance Compositing Graph (sbs::compositing::input_grayscale)
- [API] Add value input node definition in Substance Compositing Graph (sbs::compositing::input_value)
- [API] Add SDProperty.isFunctionOnly() method
- [API] Add support of custom input parameter on SDSBSCompNode
- [API] Add 'reloadIfModified' parameter to the SDPackageMGR.loadUserPackage() method to control if a package has be reloaded if modified
- [API] Add SDPackageMgr.getPackages() method
- [API] Add possibility to get/add/remove root paths from SDModuleMgr
- [API] Allow getting the pointer of the pixels buffer and the pitch of a SDTexture
- [API] Allow to retrieve the pointer of the MainWindow
- [API] Allow to create custom menus in the main menu
- [API] Allow to create custom DockWidgets in the main window
- [API] Use object names to find menus in toolbars
- [API] Provide system to manage application notifications to the API
- [PythonIntegration] Add default environment variable to look for python plugins
- [PythonIntegration] Add text search and replace to the Python editor
- [PythonIntegration] Instanciate Python plugins at startup
- [PythonIntegration] Take in account PYTHONPATH environment variable
- [PythonIntegration] Allow creating toolbars in graph widgets
- [PythonIntegration] Support Python threads
- [PythonIntegration] Add a Plugin Manager (in the 'Tools' menu)
- [Content] Normal Vector Rotation: add an optional image input to drive the angle
- [Content] New Min/Max filter
- [Content] New "Flood Fill to Index" filter
- [Content] New "Flood Fill Mapper" filter
- [Content] New Atlas Splitter filter
- [Content] Improve Tri Planar filter
- [Content] New Non Uniform Directional Warp filter
- [Content] New Multi Directional Warp
- [Content] New Height Extrude filter
- [Engine] Fxmap: new "Gradation with offset" pattern
- [Engine] Support For Uniform value processing (New Value Processor node)
- [3D View][Bakers] Improve OBJ loader performances
- [3D View] Increase the camera clip plane distances
- [Preferences] Add settings for Bakers
- [Graph] Make invalidation faster by avoiding string comparisons
- [MDL] Support MDL Arrays
- [UI] Engine selection UI improvements
- [IRay] Upgrade to IRay SDK 2018.1.4
- [Dependency Manager] Use "last path" when relocating a resource
- [Cooking] Add support of Boolean Labels in the sbsar
- Integrate Qt 5.12.2
Fixed :
- [Graph] Connections are broken when changing the name of the input
- [Graph] Too many invalidations are triggered when tweaking parameters
- [Graph] "Copy to Clipboard" action don't work if we do the right click on a badge
- [Graph] Moving a frame using Alt is not stored in the .sbs
- [MDL] Color profile is not automatically updated in MDL editor
- [MDL] crash when exporting module that contains a specific setup
- [MDL] Fail to export a MDL Graph that contains a LightProfile or a MBSDF resource
- [UI] Shortcuts are no longer displayed in context menus
- [UI] Floating window becomes dockable after restart
- [Scripting] Cancel option doesn't work in python editor
- [Scripting] "yes to all" option in save menu doesn't work
- [Parameters] drop down list are not displayed correctly after copy
- [Explorer] Relocating resources should open the last relocated path by default
- [Library] The content of the library is always rebuilt when switching from one version to another
- [Library] Imported Bitmaps are invalidated on save
- [IRay] Tangent space is not computed correctly / incorrect normal mapping
- [Function] Crash or fail when creating new graph from selection
- [API] default value of properties is not defined