Created on | Updated on

Substance 3D Stager Version 2.0.0 リリースノート

原文 https://substance3d.adobe.com/documentation/sg/version-2-0-0-244777138.html

 

Substance 3D Stager のアップデートでは、ターンテーブル アニメーション機能、レンダリング モードでのリアルタイム レンダリングの利用、USD エクスポート ワークフロー、すべてのユーザー向けの CAD インポート、新しいクラッシュ レポートのワークフローなどが追加されました。

リリース日: 2023 年 1 月 31 日


 

主な機能

ターンテーブルアニメーション[Turntable animations]

製品やデザインを360度見せることは、関係者、クライアント、顧客の足並みを揃えるために最初に必要なことの一つです。 Stagerの最新ワークフローには、ターンテーブル・アニメーション・レンダリングを作成するための合理的かつ強力な機能が含まれています。 軌道とスピンの両方にアニメーションプリセットがあり、手動でキーフレームを作成することなく、シンプルなアニメーションを生成することができます。アニメートしたいオブジェクトを選択し、スピンまたはオービットプリセットを適用して、アニメーションプロパティを調整するだけです。 デザインモードでは新しいタイムラインパネルでアニメーションをプレビューし、レンダリングモードでは画像シーケンスを書き出します。 画像はAdobe PremiereやAdobe Photoshopなど、多くの編集アプリケーションでビデオに合成することができます。

詳細はこちらから → Animation presets | Substance 3D Stager (adobe.com)

Animation_LowerRes.gif

 

CAD インポート

Stagerでは、多くの業界標準のモデリングツールからCAD(computer aided design)フォーマットをインポートすることができます。 以前からインポートは可能でしたが、当初はエンタープライズ企業向けの「Substance 3D Collection」プランのユーザーだけに限定されていました。 今回のリリースでは、CADのインポートがすべてのお客様にご利用いただけるようになりましたので、CADデータ形式のモデルを直接Stagerに取り込むことができるようになりました。

サポートされているCADフォーマット:
3DM,ASM,CATPART,CATPRODUCT, IGES,IGS,JT,PRT,SLDPART,SLDASM,STP,STEP,X_T

今後、さらに多くのフォーマットをサポートする予定です。最新のフォーマットは、import & export formatsのページで確認できます。

詳細はこちらから → Importing CAD data | Substance 3D Stager (adobe.com)

ImportCAD-Camera.png

 

USD エクスポート

Universal Scene Description (USD)は、Pixarによって開発された3Dデータを記述するための定義と形式です。 オープンソースのフォーマットとして、Blender、Maya、Unreal Engine、Houdini、その他多くのツールでサポートされており、NVIDIA Omniverseのネイティブファイル形式にもなっているため、3D業界では人気を集めています。 Substance 3D StagerはUSDファイルをインポートすることができ、最新リリースではUSDフォーマットファイルへのデータエクスポートもできるようになりました。 私たちは、Adobeと他の業界標準ツール間のデータ交換をシームレスにするために、USDへの投資を続けていきます。

WhatsNew_USDExport.png

 

ミラーオブジェクトとネガティブスケーリングのサポート
[Mirror objects & negative scaling support]

3Dで作業していると、左右対称のアセットやマッチングしたアセットを作りたいと思うことはよくあります。 例えば、スニーカーのモデリングとテクスチャリングを想像してみてください。 このような作業を2回行うよりも、一度モデリングしてから、オブジェクトを複製してミラーリングする方が簡単です。 Stagerは、ネガティブスケールに対応しており、プロパティパネルからオブジェクトを任意の軸で反転させることができます。 また、素早い編集を可能にするため、新しいミラーアクションを使用して、ローカルまたはグローバル空間でオブジェクトをミラーリングすることができます。

MirrorObjects.png

 

機能強化

レンダーモード用のリアルタイムレンダリングエンジン
[Real time rendering engine for render mode]

Stager には 2 つのレンダリング方式があります。リアルタイム レンダラーはライティングの高速インタラクティブ プレビュー モードに特化し、レイトレーシング レンダラーはインタラクティブ プレビューと最終品質のオフライン レンダリングのためのフォトリアリスティック品質に重点を置いています。 リアルタイムレンダラーは、それほど高品質ではないものの、最終的な出力には十分な場合が多く、特にアニメーションのドラフトを素早く作成するのに便利です。 Substance 3D Stagerの最新アップデートでは、レンダーモードで作業する際にレンダーエンジンとしてリアルタイムレンダラーを選択できるようになりました。

 

クラッシュレポート

Stager では、アプリ内でのクラッシュ検出とレポート機能が追加され、問題点を開発チームに簡単に通知できるようになりました。 Adobe、Substance、Stagerの各チームは、信頼性と安定性を備えた優れた品質のソフトウェアを作成することに尽力しています。 アプリ内でクラッシュを報告することで、チームは問題をより早く切り分け、解決することができます。

 

リリースノート

2.0.0

(Released January 31, 2023)

概要: アニメーションプリセット、CADインポート、USDエクスポート、ミラーアクション、など

 

追加:

  • [Animation] Added new orbit animation preset with duration, target, reverse, and easing controls.
  • [Animation] Added new spin animation preset with duration, target, reverse, and easing controls.
  • [Animation] Added new timeline panel for previewing animation with play, stop, and scrub controls.
  • [Animation] Added new interface controls in render mode for exporting animations as image sequences of PNG or PSD (one image per frame of animation).
  • [Render mode] Added ability to use the real time rendering engine while in render mode for quick exports and fast animation previews.
  • [Import] CAD formats are now available for import for all users.
  • [USD export] Added support for exporting geometry, normals, transforms, and hierarchy information.
  • [USD export] Added support for exporting materials in USD preview surface definition. Best for use with external apps.
  • [USD export] Added support for exporting materials in Adobe Standard Material definition. Best for use with Adobe apps.
  • [USD export] Added support for exporting cameras including transform, field of view, and depth of field information.
  • [USD export] Added support for exporting environment lighting. Multiple layers in Stager's environment system will be baked on export to a single environment light.
  • [USD export] Added support for exporting physical light objects (spot, point, area, and directional light objects).
  • [USD export] Added support for exporting ground plane information. Note, Stager's ground plane is unique and may not import to other apps.
  • [USD import] Added support for reading visibility of objects when importing USD files.
  • [Crash reporting] Added new workflows for in-app reporting of crashes. The crash reporting window will show on application restart.
  • [Actions] Added new actions for mirroring selected objects in global and local space. Choose axis orientation (X, Y, Z).
  • [Properties] Added support for negative scale in the properties panel. Allows inverting and flipping meshes.
  • [Rendering] Added support for negative scaling in the rendering engine. Previously inverted meshes would render with graphic issues.
  • [Preference] Added a preference for setting the default resolution of SBSAR materials. The default preference is 1024.
  • [Starter assets] Updated and added new parametric models to the starter assets.

 

修正: 

  • [Rendering] Fixed an issue where background images would move position` when completing a render.
  • [Rendering] Fixed an issue where background images could get distorted when rendering with cameras of different resolutions.
  • [Memory] Fixed an issue where editing a decal with raytracing on would consume GPU and not release it after the edit.
  • [Crash] Fixed a crash when converting parametric objects to standard objects then using undo/redo.
  • [Crash] Fixed a crash when using the revert to save command then using undo/redo.
  • [CC Libraries] Fixed an issue where images from CC Libraries didn't refresh or update after being edited.
  • [Cameras] Fixed a bug where depth of field setting sometimes could not be edited.
  • [Publish] Fixed an issue where the default name for publishing scenes was not using the current document name.
  • [UI] Fixed an issue where drawing with a shape tool could sometimes disable the ability to switch to render mode.

問題が解決しない場合は、Born Digital サポートまでお問い合わせ下さい。

※ 問い合わせ対応はBorn Digitalより製品をご購入頂きましたお客様のみのサービスとなります。ご了承下さい。
サポート問い合わせ