Created on | Updated on

Substance 3D Stager Version 1.3.0 リリースノート

原文 https://substance3d.adobe.com/documentation/sg/version-1-3-0-232293256.html

 

Substance 3D Stager 1.3.0 のアップデートでは、マテリアル アプリケーション用の新しいトライプラナー プロジェクション ワークフロー、マテリアル アセットを紹介するためのサンプル シーン、および多くの拡張機能が追加されています。

TriplanarProjection.png

リリース日: 2022 年 10 月 6 日

 


主な機能

トライプラナープロジェクション[Triplanar Projection]

トライプラナー プロジェクションは、UV システムに依存せずにマテリアルをオブジェクトに適用する方法です。 マテリアルは、3 つの平面 (X、Yおよび Z 軸)からモデルの表面に投影されます。 Stager での Triplanar のサポートにより、マテリアルを適用するための新しい汎用性の高い方法が追加され、オブジェクト間で現実世界の外観を維持する必要があるファブリックなどのマテリアルの物理ユニットもサポートされます。

詳細はこちらから → Material projections | Substance 3D Stager (adobe.com)

 

マテリアルショーケースサンプルシーン[Material showcase sample scene]

Substance 3D アプリは、多くの業界のマテリアル アーティストに長い間愛用されてきました。Stager には、マテリアル アセットを紹介するためのサンプル マテリアル シーンが付属しています。[ファイル] > [サンプルを開く] > [マテリアル ショーケース]で新しいサンプル シーンにアクセスします。Sampler および Designer から Stager にマテリアルをすばやく送信できる機能により、マテリアル ショーケース シーンをこれまで以上にすばやく作成できるようになりました。

MaterialShowcaseScene.png

 

複数のテクスチャをマテリアル チャネルにマップする

複数のテクスチャをマテリアルにインポートすると、ドラッグ アンド ドロップや各チャンネルの参照に時間がかかります。入力チャネルごとに画像を選択するか、キーワードを設定してディレクトリ内の画像を自動的にマップすることで、一度に複数のテクスチャをマップできるようになりました。

この新機能には、 [オブジェクト] > [ マテリアル テクスチャ の読み込み] メニューまたは [ プロジェクト マテリアル] パネル  のコンテキスト メニューからアクセスできます。

MapMultipleTexturesKeywords.gif

 

機能強化

マテリアルを MDL 形式でエクスポート

マテリアルを MDL 形式でエクスポートできるようになりました。Substance マテリアルは現在のパラメータでベイクされます。MDL は Stager に再インポートできるため、マテリアルの外観を保存してプロジェクト間で再利用できます。SBSAR 形式は、将来的に計画されています。 

この機能は、プロジェクト マテリアル パネルでのマテリアルの選択、またはオブジェクトの選択の両方に対して機能します。オブジェクトが選択されている場合、オブジェクトのすべてのマテリアルがエクスポートされます。

[ファイル] > [書き出し] > [選択したマテリアル...]でこの機能にアクセスします。ExportMaterials.jpg

 

インターフェイスを非表示

インターフェイス全体をオフに切り替えることを選択できるようになり、Stager をクリーンなプレゼンテーション モードで使用できるようになりました。ツールとアクションは引き続き機能するため、カメラをナビゲートしたり、選択を行ってオブジェクトをハイライトしたりできます。

[ウィンドウ] > [インターフェイスの表示/非表示] でこの機能にアクセスします。

HideInterface.jpg

 

フィルター シーン パネル

シーン パネルをアセット タイプでフィルタリングできるようになり、大きなシーンでアセットを見つけやすくなりました。

FilterScenePanel.gif

 

リリースノート

1.3.0

(Released October 06, 2022)
概要 :トライプラナー プロジェクションとさまざまな機能強化

 

追加:

  • [Materials] Triplanar projection for materials added. Initial implementation includes global and local orientation.
  • [Materials] Triplanar projection support for physical units added.
  • [Materials] Added the ability to map multiple textures to materials by channel.
  • [Materials] Added the ability to use keywords to automatically map multiple textures from a directory.
  • [Materials] Importing SBSAR materials with height scale and height level settings will no longer disable those from being edited in the Stager interface.
  • [Export] Added the ability to export materials in MDL format.
  • [Assets] Added a new sample scene for showcasing materials.
  • [Interface] Added new Welcome modal that will show on first launch to introduce Stager.
  • [Interface] Added new What's new modal that will show on each release to introduce new features.
  • [Interface] Added an action to show/hide the interface. Menus and header bar will remain visible.
  • [Interface] Added the ability to filter the scene panel by asset type (model, light, camera).
  • [Interface] Added a new right-click context menu in the viewport for some functions.
  • [Interface] Added a close button to the color picker window.
  • [Cameras] Undo/redo added for all camera objects (previously only worked for viewport camera).
  • [Cameras] Added cameras to marquee selection functions for quick selection.
  • [Cameras] Cameras now work with the frame function to quickly view camera objects.
  • [Cameras] Updated framing logic. Framing will now only frame geometry if nothing is selected. If selection includes lights or cameras, those will be included in the frame action.
  • [Cameras] Added new framing actions to frame only geometry or non-geometry assets regardless of selection state.
  • [Rendering] Improved the default render save location. Previously always defaulted to desktop. Now will default to the saved location of the Stager file, if saved and remembers custom locations if set.

 

修正:

  • [Rendering] Resolved an issue where the real time rendering engine was slightly darker on Windows than Mac, resulting in inconsistent render results.
  • [Rendering] Resolved an issue where rendering multiple cameras of different resolutions could cause background images to become distorted or cropped.
  • [Interface] Resolved an issue where using depth of field could make render mode interface not load correctly.
  • [Interface] Resolved an issue where the gizmos were sometimes getting clipped.
  • [Crash] Fixed a crash that occurred when using Match Image.
  • [Crash] Fixed a crash when duplicating objects that had images applied in fill mode.
  • [Crash] Fixed a crash when using a negative value for opacity. This is unsupported and the UI no longer allows negative values.

 

問題が解決しない場合は、Born Digital サポートまでお問い合わせ下さい。

※ 問い合わせ対応はBorn Digitalより製品をご購入頂きましたお客様のみのサービスとなります。ご了承下さい。
サポート問い合わせ