原文 https://substance3d.adobe.com/documentation/sadoc/version-3-4-0-234455547.html
Substance 3D Sampler 3.4.0には、3D ワークフローの速度と品質を向上させるために設計された一連の新機能が導入されています。
リリース日 2022年9月6日
主な機能
パラメータの公開
CLO、UE5、Blender、Photoshop、Illustrator など、SBSAR ファイルをサポートする任意のソフトウェア内でパラメトリック マテリアルを変更します。
これは、アセット パラメータを公開するSampler の新しい機能のおかげで可能になりました。これにより、イテレーションを高速化し、Sampler と他のソフトウェアの間の行き来をなくすことができます。
ピンをクリックするだけで、マテリアルのパラメータを公開します。
カラー ドットは、公開されているパラメーターやさまざまなパネルに移動するのに役立ちます。
Python オーサリング
プラグインとスクリプトを作成できるようになりました。これにより、インターフェイスをカスタマイズできるようになり、Sampler をパイプラインに簡単に統合し、ワークフロー全体を好きなように設定することができます。
これにより、たとえば、スクリプトを作成して、複数のマテリアルをワンクリックでエクスポートするなどの反復タスクを自動化できます。
最初のプラグインまたはスクリプトの作成方法については、こちらをご覧ください。
CLO の物理的特性
物理シミュレーションでリアルに動作するテキスタイルを作成できるようになりました。これは、曲げ、せん断、摩擦などの生地の物理的特性を入力することによって実現されます。
今回の更新により、SBSAR のメタデータに物理情報が含まれるようになり、CLO がこの情報を利用することで物質が現実的な反応をすることを保証します。
Image to Material (AI Powered)
mage to Material (AI Powered) が MacOS で利用可能になり、Apple Silicon デバイスでネイティブに実行されます。
リリースノート
3.4.0 Arancini
(Release date: 6September, 2022)
追加:
[Exposed Parameters] New Exposed Parameters panel
[Exposed Parameters] New button on parameters hover to expose and unexpose parameters from Properties panel
[Exposed Parameters] New right-click context menu on parameters to expose and unexpose parameters from Properties panel
[Exposed Parameters] Exposed parameters are listed in the Exposed Parameters panel
[Exposed Parameters] Color dots and color discs are added in several places to easily identify exposed parameters
[Exposed Parameters] Parameter labels can be edited in the Exposed Parameters panel
[Exposed Parameters] Display a warning for non-exportable parameters
[Exposed Parameters] Display warning if moving a layer with exposed blend parameters somewhere where they become hidden
[Exposed Parameters] Exposed parameters are exported in SBS and SBSAR formats
[Metadata] Support Custom Metadata templates
[Metadata] New CLO Physical properties metadata template
[Metadata] Add icons on hover to add/remove custom metadata
[Python API] New Python API
[Python API] API for Asset authoring
[Python API] API for Layers management
[Python API] API for Parameters management
[Python API] API for Project management
[Python API] A plugin can be enabled and disabled
[Python API] Python API documentation accessible in the Help menu
[Scripting] New Plugins and Scripts section in the Preferences popup
[Scripting] Create and import plugins to customize Sampler interface with your own panels
[Scripting] Plugins become part of the Sampler interface and can be docked and moved around like standard Sampler panels
[Scripting] Dedicated button bar for the plugins on the Sampler right toolbar
[Scripting] Create and import scripts to perform a list of given tasks
[Scripting] Launch Python scripts via Scripts menu
[Scripting] Plugins and Scripts can be deleted, re-ordered, and reloaded from the Preferences window
[Scripting] Added --run-script command line parameters
[Logs] New Logs panel
[Logs] Enable Logs panel from the Preferences window
[Logs] New action bar to clear, copy/paste, export logs
[Properties] New button on parameters hover to reset parameter value
[Properties] New right-click context menu on parameters to reset parameter value
[Content] Image to Material (AI Powered) now works on MacOS
[Engine] Update Substance engine to v8.6.0
修正:
[Application] Application could crash at exit when a thumbnail generation was in progress
[Application] Application might crash when using 'Save as' at exit
[Application] Application might hang during shutdown on MacOS
[Application] Saving with the color dialog open doesn't save its changes
[Export] Usage naming convention is not correct when exporting
[Layers] Dropping a material on top of a filter could crash
[Layers] Updating an outdated layer stack could update unrelated layer stacks
[Metadata] Empty fields are exported
[Metadata] When there is only one metadata item, the UI lets you try to reorder it
[Project] Compute never ends after duplicating a material
[Project] Project asset is duplicated after initial project save
[Project] Unnecessary computations when switching asset
[Rendering] Some layer stacks do not render properly after deleting a layer
[Security] Fix CVE-2015-20107
[UI] 2D Outputs can be blurry depending on the window size
[UI] Asset preview can stay opened on top when application loses focus
[UI] Splash screen rounded corners have a square opaque background
既知の問題:
[Color Picker] Picking a color on a second monitor with a different resolution may not work
[Content] Shape light widget is not working in spherical projection mode
[Interoperability] Material with displacement sent to Stager will lose displacement controls